جشنواره عمار محدود به طبقه خاصی نیست

کارگردان مستند «ادگاردو» درمورد اثر ادگاردو می‌گوید: این کار با چند هدف تهیه شد، اولین هدف آن به تصویر کشیدن مسلمانانی بود که از نظر ملی هویت‌های گوناگونی دارند و از نظر فرهنگی چند فرهنگی به حساب می‌آیند. در هر جایی  از جهان که زندگی می‌کنند مسلمانان مقید، مومن و فعالی هستند که این پیام را برای ما دارند که اسلام دینی ورای مرزهای جغرافیایی و تنها عامل مزیت و برتری از نظر قرآن تقوا و پرهیزگاری است.

اسفندیاری علت پرداختن به این مستند را اینگونه شرح می‌دهد: من برای تحصیل خارج از کشور بودم آنجا با چهره‌های خاصی آشنا می‌شدم. برایم جالب بود که افرادی با هویت‌های ملی و متکثر، دارای ریشه‌هایی از ملل متفاوت و دارای سابقه زندگی‌ متنوع در نقاط مختلف جهان؛ اما شیعه و معتقد و متدین هستند. که این جرقه‌ای بود تا من این افراد را دنبال کنم.

او در راستای مدتی که صرف ساخت ادگاردو شده است می‌گوید: بخش ادگاردو از کل مجموعه؛ هماهنگی و پیگیری و برنامه‌ریزی سفر با ادگاردو 1سال طول کشید و همچنین در تابستان سال90 حدود یک ماه در شش،هفت کشور آمریکای لاتین تصویربرداری کردیم و امسال هم در سال91 مجدداً با او به یکی از کشورها سفر داشتیم با این هدف که چون برای اولین‌بار برای تبلیغ به آن کشور می‌رفت می‌خواستیم شاهد نحوه تاثیرش باشیم.

اسفندیاری در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه مستند ادگاردو چه ویژگی‌هایی داشته است که از دیگر آثار متمایز شده است، می‌گوید: از همه مهم‌تر زندگی پر ماجرا و داستان پر فراز و فرودی است که ادگاردو داشت. فکر می‌کنم برای هر مخاطبی جذابیت‌های خودش را داشته و تحولی که در زندگی او اتفاق می‌افتد نقطه اوج دراماتیک در زندگی‌اش می‌شود و مهاجرت‌های بعدی و بازگشت به گذشته‌اش با تعلیق و حوادثی رو به رو است که به مستند جذابیت می‌بخشد. از نظر مضمون هم کار این مرد؛ کار بسیار بزرگی بود که فردی به تنهایی در منطقه‌ای که اسلام در اقلیت و غربت محض به سر می‌برد؛ با تمام مشکلات، خطرات، تهدیدات و تبلیغات رسانه‌ای منفی علیه‌ش، به تبلیغ بپردازد. شاید این موارد برای داوران هم مورد توجه واقع شده است.

/ 0 نظر / 7 بازدید